I det här huset på Vallmovägen 17 i Högboda, Kil, tillverkas alla hinder. Garaget och nästan hela källarvåningen är verkstadsyta.
Ni som besöker oss möts nästan alltid av en hall full med färdigpackade kartonger. En blick in i vardagsrummet berättar att även där står kartongerna tätt.
En trappa ner möter man tillverkningen, som vi ska berätta om.
De flesta som besöker oss för första gången blir överraskade av att att se vår verkstad. De hade inte trott att tillverkningen var så omfattande. Och att alla hinder tillverkas här med början från råvirke till färdig produkt. Inga produkter från Kina här inte!
Därför har vi satt ihop en sida här med foton och lite text om hur vi arbetar. Håll till godo!
Lasse och vår hjälpreda Arne har varit på shoppingtur och köpt mera virke.
Minst två gånger per år åker vi ner till ett större företag i Limmared i Småland och hämtar plaströr.
Arne dekortejpar med säker hand när inte Lasse hinner med. Framför honom ligger orderboken med anvisningar om dekoren.
Här sågas en planka till smala reglar av färdigtorkade plank.
Rundningarna på modellerna måste göras på frihand, men Lasse är van vid det här laget.
Utsågade och putsade hamnar delarna i avdelningen för målning. Ett enda hinder består av många olika delar.
Lite obekväm arbetsställning kan tyckas, men det är fotografens fel:-)
Märltråden kommer i stora rullar, som klipps upp i korta längder.
Överallt i hela verkstaden hänger det sidostycken på tork. Torktiden kan vara upp till en vecka. Färgen måste härda.
Hindren plastas in för att färgen ska skyddas under transporten.
Det får plats mellan 10-15 paket i bilen beroende på hur stora de är. Minst 2 resor till posten på ICA i Kil varje vecka.
Det går ju lika bra utan bil! Kärran måste in i carporten så inte virket blir utsatt för regn.
Företaget specialtillverkar dessa åt oss i flera färger, eftersom vi beställer så stora mängder.
Här ligger en del av virket på torkning i rumstemperatur. En luftvärmepump gör jobbet. Virket torkas på olika ställen i flera månader för att det ska stabiliseras.. Det är en av hemligheterna bakom den höga kvaliteten på våra hinder.
Efter fyra avkapade fingerspetsar har Lasse lärt sig att använda säkerhetsverktyg.
Det måste förborras där märlorna ska sitta. Olika djupt beroende på om det är plywood eller trä.
Vi serietillverkar alla modeller. De tar upp stor golvyta i väntan på målning. Vi har ju begränsat med plats.
Raken är ett av de mest lättmålade hindren. Det gör den till en mycket prisvärd modell.
Här böjs märlorna i en specialbyggd maskin. Två olika långa, en för trä och en för plywood.
Vår logotype LA-blomman målas på alla hinder. Det har blivit en del genom åren. Den blomman var min logotype när jag jobbade som keramiker på 1980-talet. All dekormålning sker med hjälp av schabloner.
Bommarna fästs vid hindret med några varv med plast.
Alla hinder fotograferas innan de säljs. Tyvärr har vi inte alltid gjort det, så många hinder finns bara i minnet.
De långa planken sågas ner för att passa i de hyllor där de ska ligga och torka några månader.
Vi har bytt leverantör av dekortejpen. Den nya är mycket starkare, ljuståligare och sitter betydligt bättre än den vi hade tidigare.
Men så kostar det också. Rullarna i den här kartongen kostade nästan 5.000 kr. De är alltså 10 gånger dyrare än de förra, vilket också påverkar priserna på hindren tyvärr. Men vi har nöjdare kunder nu :-)
Och så får vi dem i fler färger än tidigare. Fördelarna är många.
Till de flesta modeller har Lasse gjort en monteringsjigg i trä för att underlätta jobbet. Det blir spillvirket som används till detta.
En spånsug är ett måste! Det blir massor av spån och trädamm i en verkstad.
Alla kanter fräses och som här putsas för att få den rätta finishen.
De flesta modeller finns, eller ska finnas i den mån det går, i lager omålade. Sen målas de upp allt efter beställningarna kommer in. Därför kan kunden själv välja färger.
Muren målas upp i en ny beställd färgsättning. Alla färger målas minst 3 gånger i tunna skikt.
Arne monterar märlor på färdigmålade sidostycken. Han har en kloss för rätt höjd.
Lasse gör all konturering på frihand. Han hade visst bra betyg i teckning i skolan :-) Och han får inte darra på handen. Vad jag vet har han aldrig misslyckats nån gång och fått göra om. Men det kanske kommer.
Det går åt massor med fyllnadsmaterial för att inte hindren ska komma till skada.
Jag jobbar på kontoret. En nog så viktig syssla om företaget ska leva vidare.
Så här ser det ut i garaget med alla maskiner. Trångt men ändå rationellt.
Det gäller för Arne att välja rätt nyans bland alla tejprullar. Och även bredden måste bli den rätta.
Lasse sågar upp en lång regel till mindre bitar, som ska blir fötter på sidostyckena. Det behövs rejäla maskiner som håller för dagligt bruk.
Trippelpallen formas till i bandsågen. Lasse har först märkt ut hur den ska sågas.
Delar till modellen Ribban körs i rikt- och planhyveln för att bli absolut raka.
Lasse använder aldrig penslar. Han rollar alla ytor, både stora och små. Då blir ytan lika slät och jämn som om den vore sprutmålad. Men det krävs ju lite teknik förstås.
Tavlan med beställningar är aldrig tom. Många gånger sitter det orderlappar under den också.
Både Arne och Lasse är noga med att använda hörselskydd. Med radio förstås :-)
Husen på Kina-hindren är uppbyggda av nånga små delar. Det gäller att få dem rätt så det inte blir ett lutande Pisatorn:-)
Arbetstimmarna är många, så dessa hinder ligger på ett högre pris.
Lasse gör arbetstidsstudier på alla modeller för att ligga rätt prismässigt.
Så tejpas kartongen igen och är klar för transport till kunden.
Det blir minst 5 timmar per dag med allt kontorsarbete.
Vi hoppas att vi kunnat ge en bild av vad som händer när ett hinder blir till. Många moment finns inte med på bild, som exempel montering och många moment uppe i verkstaden bland alla maskiner, men då hade sidan blivit för lång.
Vi upptäckte att det finns en missuppfattning om att vi köper in hindren från en tillverkare, så därför vill vi visa att det är ett äkta hantverk från början till slutet.
Lasse har en utbildning i botten som möbelsnickare, men han gick direkt till byggbranschen efter den utbildningen. Han gjorde sig känd som en mycket duktig snickare och blev något av en problemlösare när det kört ihop sig på ett bygge.
Hinder tillverkade han på fritiden.
För 15 år sen slutade han i byggsvängen och har sedan dess jobbat med hindertillverkningen på heltid och mer därtill.
Mina sysslor omfattar bland annat att hålla igång hemsidan. När Lasse tagit bilder på hinder lämnar han kameran till mig.
Jag redigerar och lägger in bilderna i webshopen. Sen skrivs de in i ett register. Nästa moment är ett annat register på alla artiklar i bokföringsprogrammet och där hämtar jag alla uppgifter för faktureringen. Ett kundregister finns också.
När det kommer beställningar på emailen så skrivs de ut och lämnas ner till Lassse. När hindren är färdigmålade och hänger på tork så fakturerar jag kunden förskottsbetalning. Så fort betalningen är gjord postas hindren.
Faktureringsprogrammet sitter ihop med bokföringen, så när en faktura markeras betald blir den automatiskt bokförd. Sen ska alla andra kvitton mm bokföras. Och så får jag påminnelse när momsen ska betalas :-(